Translate

tiistai 21. marraskuuta 2017

Helppoja ja täyttäviä eväitä töihin ilman viljoja-KARPPISUBI

Blogissa on ollut hiljaista, sillä kodin hengetär on ollut idea-nurkassaan miettimässä uusia reseptejä jotka eivät sisältäisi viljoja. Mieheni vilja-allergia alkaa nyt olla niin paha, että on ihan pakko lopettaa terveydellä leikkiminen ja alettava keksimään korvaavia vaihtoehtoja jotka eivät maistu puulta ja joita on helppo syödä vaikkapa kaivinkoneessa istuen.


Kyselin ideoita myös fb-ryhmässä, ja sain kasan kommentteja joissa oli a)leipää b)pastaa ja c) salaattia. Salaatti ei vaan täytä raskasta työtä tekevää, ja ne 'ruokaisat salaatit' mitä usein tarjoillaan on sellaisia majoneesijuttuja joista me kumpikaan ei oikein tykätä. Aloin jo huolestua. Ei kai se nyt VOI olla niin vaikeaa-kommentoivat myös jotkut viisaat joilla ei kuitenkaan ollut antaa muita vaihtoehtoja kuin gluteenipitoisia. On se, kun töitä kuitenkin tehdään parhaimmassa tapauksessa 6pv viikossa eikä jaksaisi samaa ruokaa syödä monena päivänä peräkkäin. 

Mutta sitten, vinkkien timantti tipahti kommentteihin, ja hymyni ei ole siitä hyytynyt vieläkään... nimittäin Karppisubi!



Karppisubi on yksinkertaisuudessaan täytetty leipä-rulla, mutta ei sisällä leivinjauhojen lisäksi MITÄÄN jauhoja.
Karppisubin myötä löysin myös kaksi blogia, jotka ovat tähän asti pysyneet minulta piilossa: VHH-ruokablogi ja Karppikissan keittiössä
Karppisubi onkin lähtöisin Karppikissan keittiöstä mutta ohje löytyy myös VHH-blogista. Molemmat blogit ahmin heti silmilläni ja poimin sieltä parhaimmat ideat kokeiltavaksi. Myös kolleegani innostui tekemään karppisubia kyseltyään mitä ihmettä minä oikein söin.



KARPPISUBI

  • 3 kananmunaa
  • 1/2tl leivinjauhetta
  • 1rkl oliiviöljyä
  • suolaa
Voit myös lisätä yrttejä tai muita mausteita kuten savupaprikaa, provencen yrttejä tms.

Erottele keltuaiset pieneen kulhoon ja valkuaiset isompaan. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Tiedät että se on tarpeeksi kovaa kääntämällä kulhon nurinpäin ja vaahto pysyy paikallaan.

Sekoita mausteet, leivinjauhe ja öljy keltuaisiin ja lisää sekoitus valkuaisiin varovasti sekoittaen. 

Levitä seos uunipellille leivinpaperin päälle ja paista 200 asteessa 8 minuuttia. 

Ota pelti uunista ja laita leivän päälle puhdas leivinpaperi, ja käännä leipä ympäri niin että uunissa ollut leivinpaperi on nyt yläpuolella. Irroita se varovasti leivän päältä, täytä haluamillasi täytteillä ja rullaa leivinpaperin avulla. Rulla pysyy hyvin koossa alumiinifoliossa jos otat sen lounaaksi.

Täyte-esimerkkejä subeille: 

  • keitettyä ja revittyä broileria
  • coleslaw salaattia tai muuta salaattia
  • meksikolaisittain maustettua jauhelihaa ja tomaattisalsaa
  • oliiveja, jalapenoviipaleita, fetajuustoa... taivas (ja mielikuvituksesi) vain ovat rajana.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti