Lindströmin pihvit - Se päivä kun lapsuuden inhokista tuli lemppari

lokak. 12, 2017 0 comments

Minä olin lapsena maailman krantuin, ja tihrustin itkua ala-asteen ruokalassa kun opettaja yritti pakottaa minua syömään. Kaksi inhokkia ylitse muiden olivat lindströmin pihvit ja pinaattikeitto, mutta kaikki muutkin eväät makaroonilaatikkoa lukuunottamatta pysyivät visusti lautasella enkä niitä suuhuni pannut, en vaikka opettaja kirjoitti viikottain reissuvihkoon terveiset kotiin syömättömyydestäni.

Viime viikolla minulla kuitenkin tuli palava halu tehdä lindströmin pihvejä, ihan vain testatakseni onko ne ihan oikeasti niin kamalia. 

No, ei ollut. Ne olivat mehukkaita ja suussa sulavia, ja ukkeli jo ilmoittikin että haluaa niitä lounasboksiinsa useamminkin. Täydellinen upgrade perus-jauhelihapihveille. Mikä ihme niissä niin inhotti aina koulussa sitten? Ken tietää...
Halusin noudattaa mahdollisimman perinteistä reseptiä, joten lopulta päädyin käyttämään pohjana ISOÄIDIN RESEPTILLÄ-blogin ohjetta.

Kapriksethan minulla jäi tietenkin kauppaan, mutta hyvää tuli ilmankin.

Tässä siis ohje minun aineksilla 

LINDSTRÖMIN PIHVIT
  • 700g jauhelihaa
  • 3 perunaa 
  • 3 punajuurta 
  • 1 sipuli
  • 2 kananmunaa
  • 1/2tl savupaprikajauhetta
  • vegetaa (suolaa tai aromisuolaa)
  • valkopippuria (meillä ei tosin käytetä pippuria)
  • 1/2dl korppujauhoa (optional-minusta taikina oli liian juoksevaa joten lisäsin)
  • voita ja öljyä paistamiseen

Keitä huuhdellut punajuuret ja perunat pehmeiksi kevyesti suolatussa vedessä. Kuori ne, muusaa perunat survimella ja raasta punajuuret. Kuutioi sipuli oikein pieneksi silpuksi. Voit myös kuullottaa ne pannussa, minä en kuullottanut.
Vaivaa jauhelihaa tovi ja lisää sekaan kaikki ainekset. Vaivaa tasaiseksi taikinaksi. 
Yllä olevassa reseptissä käytettiin tehosekoitinta sekä kumihanskoja mutta mä tein ihan käsin. Muotoilin myös pihvit käsin, mutta pesin käsiä välissä moneen kertaan ettei väri tartu kiinni. 
Laita kuumalle pannulle iso nokare voita ja tilkka öljyä. Öljy estää voita käryämästä paistaessa. Paista pihvit kypsiksi. Tarjoile perunoiden tai riisin kera. 


Tein myös ylläolevan reseptin kastikkeen mutta minusta maut eivät sopineet yhteen, joten käytin soossin seuraavana päivänä pastaan.
Onnistuin kadottamaan valmiin annoksen kuvan johon olin vielä hienosti pursottanut ukkelin annoksen päälle kastiketta, mutta tulen taas pian tekemään näitä joten päivittelen kuvia sitten. 
Pinnalle voi paistaa myös sipulirenkaita.

Kommentit

Related Posts

{{posts[0].title}}

{{posts[0].date}} {{posts[0].commentsNum}} {{messages_comments}}

{{posts[1].title}}

{{posts[1].date}} {{posts[1].commentsNum}} {{messages_comments}}

{{posts[2].title}}

{{posts[2].date}} {{posts[2].commentsNum}} {{messages_comments}}

{{posts[3].title}}

{{posts[3].date}} {{posts[3].commentsNum}} {{messages_comments}}

Social Media Buttons

Yhteydenottolomake

Mitä odottaa e-kirjalta

Kotigourmeeta VHH-reseptit e-kirja - kooste.

Jos seuraat minua sosiaalisessa mediassa, saatoit jo tietää e-kirjaprojektistan…

MEDIAKORTTI

Kotigourmeeta Media Kit by Hanna Visca