Lomalla Suomessa: Tampere

elok. 20, 2020 1 comments

Koskipuisto, Tampere

Pitkäksi on venynyt tauko blogissa, mutta nyt on luvassa kattaus kesälomastamme Suomessa. Kesäloma on yleensä meillä siunattu Romanian reissulle, sillä se on paitsi ukkelin kotimaa, on meillä siellä meneillään taloprojekti.

Siksi olisikin ollut tärkeää päästä sinne tänäkin vuonna. Koronatilanteen vuoksi se kuitenkin oli mahdotonta, ja joudummekin valitsemaan materiaaleja whatsapp-videopuheluilla, ja luottamaan rakennusmestarimme tekevät parhaat valinnat.

Koska emme päässeet reissuun, päätimme käyttää hyväksi kauniin kotimaamme kohteita, ja tätä me emme ole tehneet juuri koskaan, mitä nyt viikonloppureissuja Rukalle, Kalajoelle ja Janakkalaan.

Olimme liikkeellä koiramme kanssa, joten päätimme että ajomatka Ouluun perheeni luokse on aavistuksen liian pitkä, vaikka pysähtyisimmekin jaloittelemaan Sepon kanssa. Siksi ensimmäinen etappimme oli TAMPERE.

Valitsin hotelliksi HOTELLI KAUPIN. Arvostelut Booking.comissa oli suorastaan loistavat; Hotelli Kaupin aamiainen näytti runsaalta ja monipuoliselta, ja huoneet raikkailta ja miellyttäviltä. Todellisuus oli kaikkea muuta.

"Lupasin että sisällä kaikki olisi toisin..."

Ajaessamme paikalle, ukkeli katseli hotelli Kaupin nuhjuisen näköistä ulkoasua epäluuloisena. Lupasin hänelle että sisällä kaikki olisi toisin...

Jo avatessamme oven, vastaan tuli tunkkainen kumma haju. Se ei ollut homeen haju, ennemminkin sellainen likainen, niinkuin vanha papparainen joka ei ole pessyt vaatteitaan toviin. En vielä lannistunut. Astuimme respaan, joka oli tyhjä. Työntekijät pitivät ilmeisesti jonkinlaista palaveria aamiaisravintolassa. Muita asiakkaita ei ollut näkyvissä. Asiakaspalvelija saapui kuitenkin tiskille  pikaisesti meidät nähtyään. Palvelu tiskillä oli hyvää, ja maksoin samantien molemmat yöt alta pois, ja sain avaimen huoneeseen. Sellaisen vanhanaikaisen metalliavaimen 😁.

Avatessani huoneen oven, sama tunkkainen haju iski suoraan kasvoille. Minulla on aika matala kynnys yökkäysrefleksiin, joten ryntäsin yökkien avaamaan ikkunan. Tällä kertaa ukkeli rauhoitteli minua, "ehkä täällä ei ole ollut ketään pitkään aikaan, kyllä se haju lähtee pian" jne...

Huone itsessään ensinäkemältä vaikuttikin siistiltä, kuten kylppärikin... no, vanhalta mutta ihan ookoolta. Bookingin kuvissa näkyvät Spa Vital tuotteet kuitenkin loistivat poissaolollaan.

Meillä oli kuitenkin kiire ostoksille, sillä olimme varanneet pöydän illaksi Näsinneulasta, ja halusimme käydä hakemassa jotain kivaa päällepantavaa. Ukkelin kanssa shoppailu käy kuin tanssi; menimme suoraan Stockalle, ja tsädäm, mies löysi ihan ensimmäisestä rekistä johon törmäsi, itselleen puseron. Hugo Bossin rekistä tietenkin. Ja meidänhän piti SÄÄSTÄÄ rahaa, ärrrkele 😡😅

Mutta ukkeli harvoin käy ostoksilla, ja pusero oli magee, joten annoin hyväksyntäni. Itselleni nappasin Cut& Pretin (Stockan oma merkki) huokeamman puseron, ja palasimme hotellille. Mikäs muu siellä odotti kuin se sama haju, vaikka jätin ikkunan auki lähtiessämme. Harmitti.

Tehty mikä tehty, tähän oli tyydyttävä. Meillä oli pöytävaraus ja mukava ilta edessä. Laitettiin siis parhaat päälle ja tilattiin taksi Näsinneulaan.

Olen viimeksi käynyt Näsinneulassa lapsena, sehän sijaitsee siis ihan Särkänniemen huvipuiston vieressä.

Näsinneulassa palvelu oli upeaa! Ruokalista on pieni, ja vaihtoehtoja vain muutama, mutta se minusta kertoo siitä että keittiössä voidaan keskittyä pistämään 100% näihin annoksiin.

Ja Oh My Lord, miten hyvää se ruoka ihan oikeasti oli!!

Meillä oli aivan upea ilta.

Leipä oli tuoretta, ja söin sitä mielelläni

Ukkelin alkuruoka oli: Jäminkipohjan kyyttöä ja piparjuurta

Minä söin: Kylmäsavustettua siikaa ja siianmätiä
Annokset olivat upean näköisiä, kuin taidetta, ja ennen kaikkea, ne maistuivat niin hyvältä! Niissä oli kaikki kohdallaan; hieman makeaa, suolaista, rapeaa, pehmeää. Taivaallista!

Otimme molemmat pääruuaksi: Kaldoaivin poronvasaa ja palsternakkaa

Pääruuaksi otimme molemmat poroa. En kestä, miten hyvää se oli. Vaikka ukkeli yleensä haluaa lihan kypsänä, halusi hän kokea tämän juuri sellaisena kuin sen kuuluu olla. Hän julisti aterian jälkeen tämän olleen parasta ruokaa mitä hän on SUOMESSA syönyt. Seuraavana päivänä hän teki uuden julistuksen 'parasta ruokaa ehkä ikinä'.

Maisemat Näsinneulasta ovat kyllä upeat!

Saman illan aikana päätimme että emme tulisi viettämään toista yötä tuossa kamalassa hotelli Kaupissa. Kurvasimme taksilla Tampereen keskustaan Scandic Cityyn, ja varasimme seuraavan yön sinne. Erityismaininta aivan upealle asiakaspalvelulle Scandic City Tampereen respassa. Meitä palveli vanhempi herrasmies ja hän neuvoi minua lataamaan Scandic friends-sovelluksen, millä saimme huoneen tosi edullisesti. Huomattavasti edullisemmin kuin Bookingin kautta. Tällä reissulla tulin muuten siihen tulokseen, että varaan tästä lähtien huoneet aina suoraan hotellista.

"Kömpiessäni peiton alle haisevassa huoneessa, pöllähti ilmaan valtava pölypilvi..."

Palasimme hotelli Kauppiin nukkumaan tämän yhden yön kuitenkin. Kömpiessäni peiton alle haisevassa huoneessa, pöllähti ilmaan valtava pölypilvi. En halunnut laskea poskeani tyynyä vasten, joten asetin tyynyn päälle t-paitani.

Hotelli Kaupin "runsas" aamiainen. Voi huoh!

Booking.comin kuvissa aamiainen on runsas, valikoimaa on runsaasti ja pöydät notkuvat. Couldn't be further from the truth.

Pöydässä oli tarjolla halvan näköistä ohuen ohutta kinkkua ja metwurstia, huonolaatuista kylmäsavukirjolohta, munakokkeli oli kuin sementtiä ja nakit jauhoisia. Muutama paprika- ja kurkkusiivu odotti kulhossa ottajaansa. Toki siellä oli puuroa ja jotain muroja ehkä, mutta esimerkiksi viljatonta ruokavaliota noudattavalle vaihtoehdot olivat pienet.

Aamiaisen jälkeen pakattiin auto, ja marssin vasta sen jälkeen vastaanottoon. Kerroin tilanteen, liasta, pölystä, ja siitä etten millään pysty nukkumaan toista yötä tuossa huoneessa, ja haluaisin toiselta yöltä rahat takaisin.

Sängyn reunassa oleva veri?-tahra jota oli yritetty hinkata pois...

Kylpyhuoneen tiivisteet olivat täynnä mustia homepilkkuja

He suostuivat tähän heti, ainoa ongelma oli se, että koska huone oli varattu bookingin kautta, piti se myös perua bookingin kautta. Sepä ei ollutkaan niin helppoa, koska olimme jo kirjautuneet sisään. Järjestelmä ei antanut perua toista yötä, ja lopulta vastaanoton työntekijä sanoi että ainoa keino olisi kirjata sinne ettemme tulleet ollenkaan paikalle. Suostuin siis siihen, tosin mietin jälkeenpäin että mitenhän tällaisessa toimitaan veronmaksun kanssa... No show=no money, vaikka he saivatkin sen ensimmäisen yön rahat... Mulle nyt oli kuitenkin pääasia päästä hotelli Kaupista pois pikimmiten.

Ahh miten ihanaa oli astua Scandicin puhtaaseen raikkaaseen huoneeseen. Nukuimme tovin ja lähdimme paikallisen Irkkupubin terassille. Sieltä  lähdimme keskustaan hengailemaan ja syömään. Tampereen keskusta oli jotenkin ankea näky; useita vapaita kauppatiloja, monet ruokaravintolat kiinni...

Onko pandemia iskenyt Tampereen yrityksiin näin voimakkaasti vai oliko näin jo ennen koronaa?

Myös päihdeongelmaisia notkui joka penkillä, vetelipä yksi hirsiä keskellä katua, keskellä kirkasta päivää. Häntä tosin tuli poliisit herättelemään. Kävimme lounaalla Pancho Villassa. Kun ensin astuimme ovesta sisään, luulin että avasimme väärän oven. Vastassa oli kitkerä virtsan haju ja tavallinen kerrostalon käytävä. Ylhäältä kuitenkin tuli juuri joku lähetti joka vahvisti että olimme oikeassa osoitteessa. En ollut aiemmin käynyt Pancho Villassa, ja söin leivättömän hampparin, mutta sokeripitoisilla kastikkeilla ja ranskanperunoilla ihan omasta tahdosta. Ihan ok ruoka, mutta ei houkuttele silti uudelleen.

Palasimme hotelliin, ja kävin Sepon kanssa Koskipuistossa lenkillä jonka jälkeen menimme TAAS nukkumaan. Nukuimme Tampereella PALJON. Olemme molemmat tehneet tosi paljon töitä, ja nyt kun päästiin rentoutumaan, niin miksipä ei? Scandicissa oli todella hyvät sängyt!

Illalla tilasin läheisestä Shanghai-ravintolasta ruuat mukaan ja syötiin hotellin sängyssä ehkäpä parasta kiinalaista ruokaa mitä olen Suomessa saanut. Ehkä. Ehkä Long Wall Helsingissä saattaa kuitenkin olla ihan pikkiriikkisen parempi.

Ukkeli meni jälleen nukkumaan, ja minä Koskipuistoon, jatkoin puistosta vielä eteenpäin, sillan toiselle puolelle. Vasta tällöin näin Tampereen hetken ajan kauniina. Näin siistejä terasseja, ihmisiä piknikillä puistossa, täällä ei notkunut laitapuolenkulkijoita, jostain raikasi live-musiikkia. Harmitti ettei löydetty näitä terdejä edellisenä iltana, sillä aamulla matka jatkuisi Ouluun...

Scandicin aamiainen oli luksus verrattuna Kaupin ankeaan tarjontaan. Kahvi oli hyvää, kokkeli kuohkeaa ja pekoni tuoretta. Jäin kaipaamaan graavi- tai savulohta, tai jotain muuta kalaa kuin silliä. Plussaa marjoista joihin ei oltu lisätty sokeria. Otin siis jälkkäriksi pähkinöitä, siemeniä ja marjoja.

Kaikenkaikkiaan, lukuunottamatta hyvää kokemusta Näsinneulassa, ja loistavaa palvelua Scandicissa, olisi Tampereen voinut jättää välistä kokonaan... Olisi pitänyt uskoa ukkelia ja mennä Turkkuseen 😂

Tulossa: Lomalla Suomessa - Oulu ja Syöte

1. Hienoja kuvia! Minä olenkin Tampereella käynyt vain kerran. Keväällä olisi suunnitelmana lähteä viettämään parisuhdeviikonloppua. Jonkinlainen ihana hotelli olisi tarkoitus löytää, samoin ravintola. Sijaintia toki vielä emme ole päättäneet.