Viisukupla on puhjennut. Laulut laulettu, ja voitto jäi niin pienestä kiinni, että harmittaa.
Tunne ei ehkä olisi niin katkera, jos olisimme jääneet vaikkapa viidenneksi. Jos yleisö EI olisi huutanut Cha Cha Cha tuomariston antaessa pisteitä Loreenille. Jos yleisö EI olisi hurrannut Käärijälle niin kovaa, ja niin pitkään, että heidät piti komentaa hiljaiseksi.
Tuntuu epäreilulta. Eikö?
Viimeisillä metreillä oli kaksi täysin erilaista esiintyjää. Toinen, suorastaan kuningattaren maineen saanut, upea, loistava vokalisti, ja toinen kieli poskella, mutta täydellä tarmolla, kultaisuudellaan, hulluudellaan yleisön voittanut Jere.
Tämä saakin pohtimaan;
Mikä on se salaisuus joka saa viisukansan puolelleen?
Viime vuosina on nähty voittajissa vaikka mitä genrejä. Upeita vokalisteja, jotka laulavat korkealta ja kovaa, räppäreitä ja folkkia, rockia, poppia jopa jazzahtavaa soulia. Voinemme siis varmuudella sanoa, että genrestä voitto ei ole kiinni.
voinemme varmuudella sanoa, että genrestä voitto ei ole kiinni
Politiikasta?
Naapuriäänet ovat vain minimaalinen osa kokonaisuutta. Ne voivat olla myös hyvä juttu, sillä esimerkiksi tänä vuonna, Loreenin kaula seuraavaan olisi voinut olla paljon pidempikin, jos tietyt maat eivät olisi äänestäneet naapureitaan. Ilman naapuriääniä, Käärijä olisi ollut vähintään 24 pistettä kauempana Loreenista kuin oli nyt.
Viisunikkarin täytyy huomioida viisufanaatikot ja yleisö. Euroviisut on ennen kaikkea juhlaa ja hauskanpitoa läpi rajojen. Siksi viisinikkarin on oltava tarkkana monessa asiassa.
Balladit
Sanovat että balladien aika on ohi. Ei. Ei balladien aika ole ohi, mutta balladi on vaikea tehdä viisukansan mieleen.
Viisukansa ei halua balladia johon voi samaistua liikaa. Mikään ei olisi kamalampaa kuin olla kyynel silmässä, sydän raskaana, miettien omia vastoinkäymisiään tai kuollutta läheistä koska viisuballadi palautti kaikki tuskat kerralla mieleen.
Euroviisu ei saa aiheuttaa syvää melankoliaa.
Balladissakin täytyy olla catch. Joku, joka jää kuulijan mieleen ja saa hyräilemään suihkussa tai kotimatkalla. Kyllä meitsikin on Tattoota hyräillyt monena päivänä.
Catchin ei kuitenkaan tarvitse olla lyriikassa.
Otetaanpa esimerkiksi Salvador Sobral. Amar Pelos Dois oli suorastaan musikaalimainen taideteos. Juhliva viisukansa kuunteli ja katsoi esityksen hiljaisuuden vallassa. Se oli taianomainen.
Tässä catchinä oli Salvadorin persoona, joka kietoi jokaisen sisään siihen maailmaan missä hän oli sitä laulaessaan. Salvador ei ollut lavalla, hän oli täysin sisällä omassa kuplassaan, ottamatta kontaktia yleisöön. Yleisö tunsi mitä Salvador tunsi, eikä vaipunut sisään omaan tunnemaailmaansa. Ymmärrätteköhän mitä tarkoitan?
Entäs Netta?
Netta resonoi yleisöön monella tavalla. Hänellä oli relevantti viesti, mutta se yksin ei riitä. Hän resonoi rohkeudella, ja hulluudella kotkotuksineen, ja innosti yleisön lähtemään siihen mukaan. Hänellä oli myös helposti muistettava kertosäe. Esitys sai viisukansan tanssimaan, se toi niin iloa, valoa, kuin hauskuuttakin ympärilleen 😏. (Sivuhuomiona, muhun tää ei iskenyt tosin. )
Kertosäe ei ollut helppo laulaa mukana, mutta se oli tarttuva ja hyräiltävä. Damiano Davidin super sexy look korkokengissään, lavan hallinta, raaka ääni, aito rock-fiilis jota ei ollut rakennettu vain viisuja varten, ja jälleen kerran, relevantti sanoma: pysy omana itsenäsi vaikka pskaa tuuttaisi joka suunnasta.
He myös viskasivat viimein romukoppaan sen vanhentuneen ajatuksen, että Euroviisut ovat vain tyhmä freak show jonne lähetetään has been-artisteja haaveilemaan uudesta tulemisesta, jota ei tule.
Euroviisuista on noussut viime vuosina lukemattomia artisteja kansainväliseen suosioon. Eikä ole edes tarvinnut olla voittaja.
Kalush Orchestra.
Katkerat väittävät että Ukraina ei olisi voittanut viisuja ilman sotaa. Väitän vastaan. Ukrainan esityksessä oli kaikkea mitä viisukansa rakastaa. Vauhtia, tanssia, järjettömän hyvä rap-osuus ja folk-musiikki joka oli modernisoitu tähän päivään, unohtamatta helposti mukana laulettavaa kertosäettä.
Mikä oli Käärijän salaisuus?
Tiedättekö, tämä kuva on jo yksi niistä. Aitous. Jere oli aidosti ilolla mukana showssa, ja se näkyi. Valloittava hymy ei ollut maalattu kasvoille pelkkää showta varten, vaan rentous ja ilo elämää kohtaan huokui hänen jokaisessa esiintymisessä, myös haastatteluissa.
Kokonaisuus oli hauska, juuri sitä mitä viisukansa haluaa. He haluavat nauraa ja laulaa mukana, he haluavat tanssia, ja tuntea yhteyden. Tässä biisissä yleisön Cha-cha-cha huudot olivat tärkeä osa kokonaisuutta.
Tärkeä pointti myös siinä, että jokainen pystyi laulamaan kertosäkeen mukana, huolimatta siitä mistä oli kotoisin, mikä myös johti yhteenkuuluvuuden tunteeseen yleisön keskuudessa.
Biisissä oli, ei vain yksi catch, vaan 2 catchiä. Ei pelkkä Cha-cha-cha, vaan se tiit-tiit-titti-ditti-tii, joka jäi korvamadoksi pitkäksi aikaa.
Myös Käärijällä oli relevantti sanoma. Meistä moni voi samaistua siihen kun astuu baariin ja ilta alkaa hissukseen. Kun juoma alkaa virtaamaan, tulee se 'Nyt lähden tanssimaan, niinku cha cha cha'-fiilis. Ilta jatkuu ja Pina Colada tuo lisää rohkeutta, tanssi muuttuu railakkaammaksi, ja tulee tunne että olet voimakkaampi ja näyttävämpi kuin oletkaan (taustavarjo lavalla). Ja loppuillasta karsastaa. Liverpool oli juurikin loistava sijainti tämän vuoden esiintyjällemme. Liverpoolin party skene on juurikin epitomi Käärijän sanoitukselle.
Mä en lämmennyt tosin Käärijälle kuin ihan loppumetreillä. Itseasiassa pidin Suomen kansaa seonneena kun Käärijä valittiin. That said, olin samaa mieltä myös kuullessani Lordin ensimmäistä kertaa. Onko se se suomalainen myötähäpeä, jos se kreisiys ei sitten toimikaan? Kukaties.
Tämä biisi vaatii toistoja. Brittikavereistani kukaan ei lämmennyt tälle. Hekin tosin myönsivät että Käärijä voitti selvästi yleisön puolelleen 100-0.
Kaikki heistä kuuli biisin ensimmäistä kertaa finaalissa, eikä tutustunut sanoitukseen. Väitän, että tilanne olisi ollut toinen, jos heidät olisi altistettu biisille useamman kerran.
Loppukaneetti
Jos jonkin aika on ohitse, niin niiden has been-artistien tuominen Euroviisuihin. Oli mukavaa kun lavalla ei nähty jotain ysäriartisteja keskinkertaisten biisien kera.Tärkeintä ei ole se, KUKA lavalla on,vaan se, MITEN hän muodostaa yhteyden viisukansaan.
Genrellä ei ole väliä, eikä välttämättä edes laulutaidolla. Eikä sama kaava toimi seuraavana vuonna. Viisukansan algoritmi muuttuu vuosittain, ja siihen vaikuttaa niin maailman tapahtumat kuin trendaavat teematkin.
Suomessa on pitkään katsottu liikaa voittopokaaliin, ei olla keskitytty uusiin, erilaisiin esiintyjiin, vaan ollaan keinolla millä hyvänsä pyritty wow-factoriin tunnettuudella (lue:Saara Aalto, Darude, Rasmus).
Nyt on aika myöntää että se-ei-toimi.
Viisukansa ei halua kokea vanhaa uudelleen, he haluavat uutta, erilaista. He haluavat yhteyden.
Mikä sinun mielestäsi tekee täydellisen Euroviisun?
Kuka oli sun suosikki (Suomea lukuunottamatta)?
Annoitko äänesi suosikillesi?
On aivan totta että nämä valmiiksi kansainvälisesti tunnetut saisi jäädä jo pois viisuista. Melkein huonoa mainostakin jo artistille jos floppaus tulee kun kaikilla on niin korkeat odotukset. Käärijä tarjosi upean show'n ja se persoonallisuus ja iloisuus välittyi laajalle finaalista päätellen.
VastaaPoistaOlen esimerkiksi kuunnellut aktiivisesti Italian Marco Mengonia jo vuosia, mutta silti en olisi välttämättä hänellekään suonut voittoa koska kappale oli hyvin samankaltainen kuin 10v sitten kun hän osallistui Euroviisuihin.
Totta. Mun piti käydä kuunteleen se vanha Italian viisu 🙂 Se mikä viisukansaan resonoi ensi vuonna, on vaikea tietää, koska siihen vaikuttaa niin moni asia. Itse luottaisin voimakkaaseen kertsiin jolla yleisön saa mukaan, mutta kenties ensi vuonna viisuissa haetaan ihan erilaista näkökulmaa. Siksi nikkarina odottelisin hetken ja seurasin maailmaa ympärillä. Tai alkaisin nikkaroimaan muutamaa ihan erilaista viisua, joita voi sitten muuttaa lähempänä ajankohtaa. Ja siis mähän en tiedä biisin tekemisestä yhtään mitään, mutta näin mututuntumalla ajatellen... 😁
VastaaPoistaKäärijän biisi ei ollut ehdoton suosikkini, paitsi lavastuksen osalta. Muuten olen kanssasi samaa mieltä: biisissä pitää olla se jotain (tai paljon sitä jotakin), että se loppumetreillä menestyy (tässä mielipiteeni on ilmaistu hieman laajemmin: https://viaperasperaadastra.com/2023/05/15/viikko-19-aitienpaivaa-euroviisuja-ja-rahapuhetta/)
VastaaPoistaSamaa mieltä olen Ukrainan viime vuoden voitosta.
Loreenin tämän vuoden kappale ei ollut millään tavalla hyvä, eritoten kuin muinainen Euphoria. Mutta ilmeisesti tuomaristotkin ovat altiita joukkohysterialle. Kun häntä povattiin ennakkosuosikiksi ja voittajaksi, niin nuo 12+ piti antaa sinnepäin.
Yleisön suosikeiksi nousivat myös Israel ja Norja. Norjan kappale oli oma suosikkini (tietty, Käärijän jälkeen, josta on PAKKO pitää 😂). Hyviä laulajia oli paljon, mutta hyviä biisejä hyvin vähän tänä vuonna.
Hienoa pohdintaa sielläkin, Nadine. Samaa mieltä että tänä vuonna ei juuri mikään puhutellut, ja on ihan totta, että sulla voi olla ihan miten mahtava ääni tahansa, mutta jos biisi on huono, ei se hieno äänikään yksin puhuttele. Toisaalta huonolla äänellä taas voi vaikkapa voittaa koko kilpailun, jos biisi on hyvä. Mä oon seurannut viisuja lapsesta saakka, ja ihan muutama hassu on jäänyt näkemättä. Yksi niistä oli Lordin vuosi. Olin NIIN varma ettei se voita, ja että se tekee itsestään suorastaan naurunalaisen etten vaan voinut katsoa. Ukkeli myhäili tyytyväisenä kun olimme Oulussa yökerhossa, ja yhtäkkiä DJ lopetti biisien soiton, valot tuli hetkeksi päälle, ja ilmoitus: Suomi on juuri voittanut Euroviisut. En ehkä ikinä unohda sitä hetkeä. Tietenkin ilmoitusta seurasi Hard Rock Hallelujah ja koko yökerho räjähti juhlimaan :D
PoistaHyvää pohdintaa Euroviisuista! Lapsena ja teininäkin vielä tuli katsottua viisuja ihan innoissaan mutta pakko myöntää, että tässä viime vuosina olen monet viisut jättänyt väliin koska kappaleet eivät ole puhutelleet minua juurikaan. Monissa maissa on kopioitu jotain aiempien vuosien kappaleita tai ainakin minusta on siltä tuntunut. Tasapaksua massaan josta en ole oikein saanut kiinni.
VastaaPoistaNyt viime vuosina mm. Måneskin Italiasta on saanut mieleni muuttumaan - Euroviisut ja esiintyjät voivatkin olla aika timanttisia. Suomelta oli hyvä veto lähettää Blind Channel Rotterdamiin 2021 ja 6.sija olikin hyvä saavutus. Jo Lordin menestyminen 2006 viisuissa osoitti minusta sen, että pitää olla rohkea ja tuoda kappale, joka todella herättää kuulijat.
Käärijä oli tänä vuonna aivan nappivalinta. Valloittava persoona, tarttuva sekä ERILAINEN kappale, jonka sisältä - kuten hyvin kirjoitit - löytyy useita eri kappaleita. Käärijä sai ihmiset mukaan laulamaan kanssaan ja kertosäe oli kansainvälisesti helppo ja siihen pystyi yhtymään olit sitten mistä maasta tahansa kotoisin. Pelkistetyt lavasteet, upean erilainen puvustus ja kilpatanssijat mukana. Ihan kreisi yhdistelmä, joka silti toimi yhteen todella hyvin. Suomen edustaja oli ennen kaikkea vilpitön ja innostava hahmona.
Rakastuin Käärijä hahmoon kuten varmasti moni muukin sekä Suomessa että maailmalla. Cha cha cha -kappaletta on kuunneltu Spotifyssa 18. toukokuuta mennessä yli 36 miljoonaa kertaa. Tämän lisäksi se on noussut useissa maissa Spotify-listojen kärkeen. Aika hyvä saavutus Käärijältä ja Euroviisulta.
Kyllä. Vaikka ensin pyörittelin silmiäni, oli Käärijä todellakin nappivalinta! Ihan järjetöntä miten se on menestynyt tuolla viraalilistoillakin, ja meijjän kielellä. Siitä pitäisi jo palkita :D Joo, mä en jaksa innostua sellaisista peruspoppareista joiden biisit ovat kuin Nrj:tä kuuntelisi. Jotain täytyy olla mikä pysäyttää. Nytkin oli useampi Ariana Grande siellä ja sekä pari Bieberiä. Aloin heti haukotella :D
VastaaPoista