Reseptejä ¤ Matkustelua ¤ Tuotetestausta ¤ Ravintolatärppejä ¤ Autoimmuuniruokavalio pääasiallisena 2018 alkaen ¤

Kesäkurpitsatortillat - helppo, supermaukas ja gluteeniton vaihtoehto maissi- tai vehnätortilloille

| on
30.5.18
Kun pöytään istuu monenlaisia syöjiä, jotka noudattavat erilaisia ruokavalioita, voi olla vaikeaa löytää kaikille sopivaa evästä. Silloin tortillat ovat täydellinen vaihtoehto. 





Täytteeksi tortilloille voi laittaa melkein mitä tahansa, ja näin jokainen poimii itsellensä sopivat ainekset tortillan täytteeksi. Everyone is happy!

Nämä gluteenittomat ja vähähiilihydraattiset tortillat maistuvat kyllä ihan jokaiselle. Ja ne oikeasti MAISTUVAT. Peruslätythän ovat aikalailla mauttomia ja täyte yksin on pääosassa. 



Törmäsin tässä taannoin videoon facebookissa missä näitä valmistettiin ja luulin tallentaneeni sen kirjanmerkkeihin, mutta kuinka ollakkaan, ei sitä nyt sieltä kuitenkaan löytynyt. Sangen erikoista. Googlessa reseptejä kesäkurpitsatortilloihin on pilvin pimein myös, mutta päätin sitten lopulta soveltaa kuitenkin sen muistin varassa. 


Siis sen saman muistin, joka ei ole muistanut ostaa pattereita uuteen dementikon lääkedosettiin viimeisen kuukauden aikana ja täten 
jätti taas kilpirauhaslääkkeet syömättä sekä eilen että toissapäivänä... 
Minkäs teet, pentele!?😂

Mutta hyvin ne ihan oikeasti onnistuivat, mieskin kehui niitä varsin maukkaiksi. Minulla oli jääkaapissa vain yksi kesäkurpitsa, joten ohje on täten neljälle keskikokoiselle tortillalle. Jos haluat enemmän, tuplaa ainekset. 2-3 kananmunaa riittää tupla-annokseenkin. 

edit. 18.6.18: tortillat voi myös paistaa pinnoitetulla pannulla...lisätty ohje siihen uuniohjeen alle... (dosetin patterit edelleen ostamatta)


KESÄKURPITSATORTILLAT
  • 1 iso kesäkurpitsa
  • 1,5dl parmesaania
  • 2 kananmunaa
  • 1dl hienoa polentaa
Raasta kesäkurpitsa pieneksi ja purista niistä neste pois ja laita kulhoon. Itse puristin osissa ihan nyrkissä, mutta videossa käytettiin talouspaperia. 

Riko munien rakenne ja sekoita polentan kanssa. Anna hetki turvota (5 min..)  ja lisää kesäkurpitsan sekaan. Raasta parmesaani ja lisää sekin kulhoon. Sekoita tasaiseksi. Anna tekeytyä n. 10 minuuttia jotta polenta saa vielä hetken turvota.


Kuumenna uuni 200 asteeseen. Peitä uunipelti leivinpaperilla. 
Lusikoi 4 samankokoista länttiä leivinpaperille ja taputtele ohuiksi pyöreiksi levyiksi. Voit käyttää apuna toista leivinpaperia jos et halua sotkea käsiä, mutta meillä mentiin käsipelillä. 


Laita pelti uuniin ja paistele kunnes pinta saa hieman ruskeaa sävyä, muttei kuitenkaan kovetu. Kannattaa välillä testata että ne pysyy pehmeinä. 



------------------




Pannu-ohje:

Mittaa kourallinen taikinaa  kuumalle (mulla oli lähes kuumimmalla) pannulle ja levitä lastalla mahdollisimman ohueksi. Ravistele pannua muutaman minuutin jälkeen, hyvin pinnoitetulta pannulta tortillan tulisi irrota ravistaessa jolloin tiedät että on aika kääntää. Toinen puoli tarvitsee puolet vähemmän paistoaikaa.




---------------------

Täytä haluamillasi täytteillä ja nauti. 






Meillä oli aika perus-täytteet tällä kertaa mutta ylimääräistä juustoa nämä eivät minusta tarvitse. Parmesaani on sen verran voimakas.
  • keitettyä ja revittyä broileria
  • itsetehtyä tomaattisipulisalsaa
  • salaattia 
  • paprikaa
  • punasipulia
  • itsetehty aioli
Kokeile myös lohta täytteeksi. 
Myös broilerin jauhelihasta tulee superherkullista...

Mitkä ovat sun lempparitäytteet tortilloihin?
Jokos kävit tykkäämässä fb- ja instagram-sivuistani?
Instassa postailen myös muita reseptejä jotka eivät aina tule blogiin asti :)

Aurinkoisia päiviä toivotellen,
Kodinhengetär Hanna


Be First to Post Comment !
Lähetä kommentti