Haastepostaus - 20 kysymystä

marrask. 30, 2023 1 comments

 


Päätin ottaa osaa tällaiseen haasteeseen, koska elämässäni ei tapahdu muutakaan ihmeellistä. Bongasin haasteen MARJON MATKASSA blogista ja se näytti hauskalta. Joten nyt esitän, ja vastaan 20 random kysymykseen maan ja taivaan väliltä. Ilman tätä tietoa, elämäsi ei ole elämisen arvoista, joten lue loppuun. 


1. Jos sinun olisi pakko osallistua johonkin tosi-TV-ohjelmaan, mihin osallistuisit?

Miten hirvittävä kysymys. En katso mitään reality-ohjelmia, in fact, vihaan niitä aika paljon. 
Valitsisin 'Come dine with me' jossa saisin kutsua 4-5 vierasta, ja vastavuoroisesti vierailla heillä syömässä toivottavasti ihania ruokia kivojen ihmisten kanssa. Suomessa vastaavaa on esitetty Livillä nimellä 'arvostele mun illallinen'.

Minua ei saisi BB-taloon, temppareihin, paratiisihotelleihin ymym kirveelläkään, enkä katso kyseisiä ohjelmia sekuntia kauempaa, ja se sekuntikin on vahinko.


2. Oudoin uni jonka olet viime aikoina nähnyt?

En muista oikein mitään unia viime ajoilta. Kamalaa, en muista nyt mitään. Ihan tuossa joku aika sitten kerroin teille jostain unesta Instagramissa, kesällä muistaakseni... Se taisi liittyä jotenkin puutarhaamme... 

Näen aika vähän unia, yhden muistan, olin tuolloin Briteissä ja töissä  hienossa tavaratalossa. Meillä oli ollut juuri kampanjailta kutsutuille vieraille, ja tuolloin tavaratalo oli tupaten täynnä. Se teki sinä päivänä yli miljoona puntaa. 

Olin miestenvaateosaston apulaispäällikkö ja sen illan aikana vastuussa mm Superdry-tuotteiden täytöstä. Merkki oli silloin ihan huippusuosittu. Juoksin koko illan hakemassa T-paitoja lavoittain, ja silti, muutamassa minuutissa pöytä oli aina tyhjä. Jossain vaiheessa sain luvan vaihtaa pikkukengät tennareihin jotta saan juostua kovempaa :D

Päästyäni kotiin n klo 23, olin naatti ja kaaduin sänkyyn. Aamuyöstä ukkeli töni, että hän tippuu pian sängystä jos vielä pukkaan. Näin unta että viikkailin Superdry T-paitoja ja olin tehnyt sängynpuolikkaasta pöydän ja siirryin sitä mukaa ukkelia kohti kun mun "pinot" tarvitsi enemmän tilaa. 

Yleisestiottaen mun unet useinmiten liittyy töihin. Olen ratkaissut haastavia työtilanteita, tai suunnitellut esillepanoja ensin unessa, ja sitten mennyt toteuttamaan ne töihin.


3. Kuka tuntee sinut parhaiten?

Ehkei kukaan, to be honest, nykyisin. Ehken itsekään. Olen muuttunut paljon siitä mitä olin ennen. Ystäväni Johanna tuntee ehkä parhaiten ajatusmaailmani, ja mielipiteeni. Tosin asuessani milloin missäkin, ja aina kaukana toisista, ei päästä usein näkemään.

Haluaisin myös sanoa että mieheni, mutta olemme monista asioista eri mieltä ja se joskus tulee ukkelille yllätyksenä. 


4. Mikä on vahvin aistisi?

Haju. Ehdottomasti. Haistan kaiken, kilometrien päästä ja kaikki pahat hajut, ja toisinaan pahan hajun ajatteleminenkin saa aikaan yökkäysrefleksin minussa.

Kukkaiset vanhan rouvan myskiset tuoksut ovat kamalia, ja vaikka ukkeli sanoo että olen liian vanha tuoksumaan juicy fruiteille, rakastan makeita tyttömäisiä tuoksuja. 

5. Jaa joku kiva muisto matkalta

Lapsuuden reissut mummin kanssa, niin koti-Suomessa, Kalajoella ja Rokualla, kuin ulkomaan reissut Italiaan ja Espanjaan, ovat täynnä hienoja muistoja.

Kädessäni on KalajoenTapion tuvalta ostetut uimarenkaat, jotka olivat MAAILMAN parhaat. Ne olivat tuollaisia ohkaisia styroksi- (orwhatever) juttuja ja niitä vähennettiin sitä mukaa kun voimaa alkoi tulla enemmän. 

Mummi opetti meidät kaikki siskokset uimaan.



6. Pelkäätkö vanhenemista?

Kyllä, ja en. Pelkään vanhuuden vaivoja, ja tulevaisuutta tässä maailmassa jossa vanhuksilta viedään kaikki. Heiltä jotka ovat pitäneet maata pystyssä ja maksaneet veroja kymmeniä ja kymmeniä vuosia.

7. Onko sinulla bucket listaa asioista jotka haluat tehdä tai saavuttaa elämäsi aikana?

On, rauha. Mielen ja maailman. Eikö olekin uskottava juttu?

Ja on minulla myös lista kaikista paikoista jotka haluan nähdä Romaniassa. Lista on pitkä kuin nälkävuosi, ja sisältää lähes kaikki paikat ja majoitukset missä Charley Ottley vierailee sarjassa Flavours Of Romania.

8. Mikä on paras neuvo jonka olet saanut elämäsi aikana?


Sekin tuli mummilta, vaikkei hänkään aina ollut hilijaa. Hän tarkoitti tällä sitä ettei idiootin kanssa kannata vängätä, siitä ei ole mitään hyötyä. 

Eikä niiden, jotka kohtelee sinua huonosti. He eivät ansaitse huomiotasi. Yritän kävellä pois tilanteista joissa hiljaa pysyminen on haasteellista. 

En myöskään kuulu mihinkään naistenryhmiin tai vertaistukikanaviin koska se homma siellä on saatanasta. Sen harvan kerran jos olen mennyt kommentoimaan johonkin jotakin, kadun sitä minuuteissa. 

Sienentunnistusapua kysyessäni porukka siellä ilmiriidassa tappelee siitä mitä eroa on osterivinokkaalla ja talvijuurekkaalla, vaikka on jo aikaa sitten käynyt selville että kyseessä oli mesisieni. Yritän muistaa aina kommenttini jälkeen muuttaa asetuksista etten saa enää ilmoituksia muiden kommenteista. Itsekkäästi, ja kohteliaasti joskus annan oman neuvoni tai mielipiteeni, mummin neuvojen vastaisesti, ja poistun paikalta enkä vastaa enää kenenkään viesteihin. 

9. Mikä on eniten käyttämäsi emoji?

😳 Need I say more. Katson ympärilleni koko ajan näin. On vaikeaa olla näin viisas, fiksu ja filmaattinen kun kaikki muut on hulluja. Ette tiedä miten vaikeaa...

10. Jos sinussa olisi varoituskyltti, mitä se sanoisi?

Härregyyd miten vaikea. Olen miettinyt tätä toista päivää. Olen googlannut ideoita ja sanaillut erilaisia, mutta sitten muistin, minulla, tai siis sekä minulla että ukkelilla ON varoituskyltit huppareissa, tosin luulen että olen onnistunut omani kadottamaan:



Tilasin meille joululahjaksi WALDOGS-verkkokaupasta jokunen vuosi, herrajeesus, onko siitä jo 6-7 v, sitten tällaiset hupparit. Etsiessäni tätä printtiä, löysin sieltä nyt taas kaikkea ihanaa. 

Ei muuten ole maksettu mainos, mutta jos olet koira-ihminen, TSEKKAA tuo kauppa. Hupparit on ainakin todella laadukasta materiaalia. Ukkeli pitää omaansa viikottain vieläkin, eikä printti ole hävinnyt mihinkään. 

Pakko näyttää vielä printti johon rakastuin ja haluaisin ehkä hupparimekon tällä printillä (HUHUU-joulupukki!!!).


11. Onko sinua koskaan kiusattu?

On. Olen tästä puhunut aiemminkin. Minua on kiusattu, ja olen myös kiusannut. Olen aikuisiällä katunut omaa käytöstäni paljon ja pyytänyt anteeksi muutamalta joita mielestäni kiusasin, ja kohtelin huonosti. 

Eräs niistä tuli hullujen päivien aikaan meille Stokkalle töihin, ja halusin vajota maan alle. Hän oli ihan super-mahtava, hauska ja reipas tyyppi, eikä osoittanut oikeastaan edes tuntevansa minua, hän oli minuakin kohtaan tuota kaikkea, superhauska ja ystävällinen työkaveri, ja sai minut häpeämään vielä enemmän. 

Joka päivä keräsin rohkeutta, että uskaltaisin pyytää anteeksi kasvotusten, mutten uskaltanut, ja sitten hullarit loppui, eikä hän enää tullut...

Kunnes tuli Oulun Stokkan hautajaisbileet. Sinne oli kutsuttu KAIKKI, jotka koskaan ovat olleet siellä töissä; myös hullari-, joulu- ja kesätyöntekijät. Ja hän tuli! Muutaman rohkaisevan jälkeen raahasin hänet vessaan ja pyysin anteeksi. Hän nauroi, ei pahalla, vaan siksi että olin tuntenut niin pahaa oloa asiasta, jota hän ei edes kokenut kiusaamisena. Kyllä hän MUISTI minut, ja meidät, mutta lupasi ettei meidän tyhmät huutelut olleet häntä vaivanneet. Halattiin ja sovittiin että asiaa ei tarvi enää edes miettiä. Hän tuli vielä bileitten päätteeksi varmistamaan, etten varmasti vaivaa päätäni moisella. 

Minua itseäni on kiusattu niin lapsena kuin aikuisena. Lapsena se oli sellaista, 'et oo enää mun kaveri' ja sitten minua, tai kenen vuoro oli olla paikallani, dissattiin viikko porukalla koulussa. Sitten osat vaihtui, ja otettiin joku toinen dissattava. En siis mitään aggressiivista kiusaamista ole kokenut, mutta muistan hyvin, ennen kuudennen luokan luokkaretkeä, kun ystäväni tuli ovelle ja pyysi minua ulos hetkeksi; pyörävaraston takana odotti lähes kaikki luokkamme tytöt joiden kanssa yleensä hengailin. 

He kuorossa ilmoittivat ettei minun kannata tulla luokkaretkelle, koska heistä kukaan ei suostu jakamaan huonetta kanssani. Muutamassa päivässä tilanne tosin muuttui ja sain jakaa huoneen samojen tyyppien kanssa. Olen vain aikuisena paljon miettinyt näitä, ja meidän dynamiikkaa, ja sitä manipulointia joka vallitsi...kuinka tossun alla olin... Any way... Old news, en kanna kellekään kaunaa, me kaikki, meidän koko tämän tarinan porukka, oli kiusattu, ja kiusasi, toiset enemmän, toiset vähemmän. 

12. Jos poliisi pidättäisi sinut, mitä läheisesi ajattelisivat ensimmäiseksi sinun tehneen?

Jaa-a... Tykkään poliiseista, ja oikeudesta, ja laeista ja säännöistä joten en ihan tietentahtoen lakia rikkoisi... Ystäväni ja sisareni luultavasti olettaisi että jouduin ilmiriitaan jostain rasismiin liittyvästä aiheesta ja purin jotakin ihmistä 😂😂😂

Olen nimittäin tehnyt niin... en joutunut pidätetyksi, kukaan ei soittanut poliisia, mutta jos olisi soittanut, olisin takuulla joutunut siinä mielentilassa pidätetyksi. Purin siskoani käsivarteen... Ja ei, hän ei ollut se rasisti...

13. Mitä olet oppinut muutoksesta elämässä?

Voi ystävät, PALJON. Minusta, bilehileestä ja merkkivaateobsessoituneesta lapsesta tuli keskellä ei mitään, eriparivillasukissa ja second hand-lököverkkareissa seikkaileva porkkananistuttelija. 

Meillä ei ole mitään, niinkuin materialistisesti. Olemme köyhiä kuin kirkon rotta. Elämme kädestä suuhun, mutta olemme onnellisempia kuin koskaan. 

En enää haluaisi kaupunkiin, en siihen elämään mikä oli, jossa jatkuvasti juostiin tikun nokassa heiluvan porkkanan perässä. En enää juokse. I let it go. All of it. Ja nyt voin hengittää. 

14. Kahvi vai tee



Kahvi-aina! Rakastan kahvia ja juon sitä liikaa. Ihan suodatinkahvia, mutta hyvälaatuista, ei mitään tuhkakupille haisevaa juhlamokkaa...

15. Lempiaineesi koulussa? Entä inhokki?

Lempiaineeni oli aina Englanti, koska olin siinä todella hyvä. Neljännellä luokalla englanniksi kirjoittamani aine luettiin kouluradiossa kaikille. Olin niiiin nolona, mutta secretly enjoyed it. 😂

16. Arvokkainta mitä omistat?

Rahallisesti vai tunnearvolta? Kuten sanoin, ei meillä ole mitään. Rahallisesti ja henkilökohtaisesti, ehkä jotkun korut...tai jotkut kalusteet...

Tunnearvolta koirat. Kaksi niistä ei maksanut mitään, toinen pelastettiin kadulta, toinen omistajaltaan. Seppo maksoi aikoinaan 950€ jos nyt rahasta puhutaan, mutta koirat ovat minun elämäni. 

17. Jos deittailisit, mikä olisi sinulle deal breaker, eli asia jonka takia et voisi alkaa parisuhteeseen?

Voi, niitä on niiiin paljon. 

Itseasiassa, jos jotain kamalaa tapahtuisi eikä minulla enää olisi parisuhdetta nyt, en koskaan enää deittailisi, tai hankkisi kumppania, ainakaan miestä. Ehkä etsisin itselleni vain jonkun yhtä introvertin naiskaverin, en siis parisuhteeseen, vaan seuraksi vaikka reissuille, ja kotonakin, jos joskus haluaisin puhua muutaman sanan muille kun koirille, mutta joka osaisi pysyä erossa ja antaa minun olla rauhassa 😂

Mutta jos näin hypoteettisesti, niin en alkaisi parisuhteeseen ihmisen kanssa, joka arvottaa toisia värin, etnisyyden, kansallisuuden seksuaalisuuden, koon jne perusteella. En alkaisi parisuhteeseen addiktin kanssa, ellei hän olisi ollut raitis vähintään 5 vuotta, todistetusti. En alkaisi parisuhteeseen ihmisen kanssa jolla on haisevat jalat. Arvotin siis juuri hajun perusteella nyt, mutta jalkahiki saa minussa yökkäysreflektin välittömästi, niinkuin muukin pistävä hien haju. En yksinkertaisesti PYSTYISI siihen, en silti pidä jalkojen omistajaa huonona ihmisenä. 

En alkaisi parisuhteeseen ylipäätän ihmisen kanssa joka ei huolehdi hygieniasta. Ukkelilla ei ole koskaan haissut jalat, kengät tai sukat pahalle. Hän puhdistaa kynnenaluset ja käyttää tuoksuja. Hän ei kulje ihmistenilmoilla likaisissa ronttosissa (paitsi ehkä Romanian pikkukylässä). Hän harvoin tulee likaisena sänkyyn. 

18. Uskotko Jumalaan?

En. Olen luterilaiseen kirkkoon kasvanut, pyhäkoulut käynyt, rippikoulun käynyt, Raamattuakin lukenut joskus oikein huonossa jamassa olleena, mutta opin että Jumalaa ei ole. 

Jumala ei ole hyvä, rakastava eikä oikeudenmukainen, MINUN mielestäni, eikä todisteiden valossa. Jumala, JOS se olisi, on hirvittävä olento. 

Jumalan kämmenellä ei riitä tilaa kaikille, that's bullshit. Jumalan sana, ainakin Raamatussa ja Koraanissa, kannustaa arvottamaan ihmisiä siviilisäädyn, seksuaalisuuden ja sukupuolen perusteella.




Jumala antaa ehkä joillekin ihmisille toivoa, mutta usein turhaa. Se voi myös antaa vääristyneen kuvan siitä että olet parempi ja ansaitsevampi ihminen kuin joku toinen.

Miksi se että voitit jonkun palkinnon, tai parannuit sairaudesta, olisi Jumalan työtä, kun hän antaa samaan aikaan jonkun hirvittävän ja tuskallisen taudin viattomalle lapselle? Miksi sinä ansaitsit parantua ja lapsi kitua? Ja nyt sinun pitää polvillasi kiittää Jumalaa, palvoa, ja syytää rahaa korruptoituneille kirkoille, pyytää anteeksiantoa "synneistäsi" joita et ole tehnyt. Miksi Jumala kokee oikeudenmukaiseksi aiheuttaa hirvittäviä katastrofeja jotka tappavat tuhansia ihmisiä?

Miksi Jumala antaa lapsia ihmisille jotka eivät pysty niistä huolehtimaan, mutta minä olen niin saatanan syntinen etten ansainnut lasta. Fuck that. Elämä on arpapeli. Joku saa joskus hyvän arvan, toinen huonon, ei niitä kukaan korkeampi voima syydä valitsemilleen ihmisille. MINUN mielestäni. 

En kuitenkaan pidä Jumalaan uskovia ihmisiä huonompina, ja jokainen saa uskoa mihin haluaa.

19. Mikä tekee sinut iloiseksi?

Hyvä ruoka, perhe, terveys, mies ja koirat

20. Miten pääse eroon hikasta?

Pidätän hengitystä.

Huh, olipas haastava homma! En ole ehkä koskaan kirjoittanut blogipostausta näin pitkään. 

Mut siinä. Elekää pahottako mieltänne. Nää on mun näkemyksiä, eikä kenenkään tule ottaa niitä henkilökohtaisesti. 





Kommentit

  1. Olipa kiinnostavaa lukea ja hauska haaste. Tekee mieli poimia se mukaan ja hetkeksi pysähtyä näiden kysymysten äärelle. Mukavia ja kokeiltavia ruokaohjeita sinulla on. Ruuan valmistaminen on kiehtovaa ja uusia makuja kaipaa aina. Arjessa tulee usein tehtyä vain samoja ruokia :D

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Related Posts

{{posts[0].title}}

{{posts[0].date}} {{posts[0].commentsNum}} {{messages_comments}}

{{posts[1].title}}

{{posts[1].date}} {{posts[1].commentsNum}} {{messages_comments}}

{{posts[2].title}}

{{posts[2].date}} {{posts[2].commentsNum}} {{messages_comments}}

{{posts[3].title}}

{{posts[3].date}} {{posts[3].commentsNum}} {{messages_comments}}

Social Media Buttons

Yhteydenottolomake

Mitä odottaa e-kirjalta

Kotigourmeeta VHH-reseptit e-kirja - kooste.

Jos seuraat minua sosiaalisessa mediassa, saatoit jo tietää e-kirjaprojektistan…

MEDIAKORTTI

Kotigourmeeta Media Kit by Hanna Visca