¤ Reseptejä ¤ Autoimmuunisairauksien hoitoa ruokavaliolla ¤ Matkustelua ¤ Tuotetestausta ¤ Ravintolatärppejä ¤

Kuinka vaikeaa Ketogeenisen ruokavalion noudattaminen on?

| on
11.11.19
https://kotigourmeeta.blogspot.com/2018/08/oodi-luuliemelle-tiesitko-miten.html

Viikonloppuna sain ihan super-hienoja uutisia; Äitini, jonka usutin alkukeväästä ketoruokavaliolle, on nyt saavuttanut maagisen 10kg:n rajan painon pudotuksessa. 
Paino on tippunut hitaasti mutta varmasti, ja välillä koimme MOLEMMAT  turhautumista kun paino jumi jopa kuukauden liikkumatta mihinkään.

'Sä teet jotain väärin' mietin, ja tuskastelin kun en päässyt katsomaan että mitä, sillä välillämme on useita satoja kilometrejä. Mutta hei. Tässä sitä ollaan, toki matka on vielä kesken, mutta 10kg on valtava saavutus! Äiti on kuitenkin 65-vuotias. 

Kuva Yuna Kim Pixabay

Vanha koira VOI oppia uusia asioita

Äitini ei ole koskaan aiemmin ollut mikään kokki-ihminen, koska, no, let's face it; kaikki ei vain ole. Kun oltiin lapsia, mentiin koulusta mummilaan, missä söimme lounaan (en syönyt kouluruokaa koska 'Hyi, yäk, en syö') ja mummi köytti kotiin lähtiessämme ruokapaketit tiukasti pyöriemme tarakalle, jotta äidin ja isän ei tarvitse töistä tullessaan alkaa ruuan laittoon. Kotiin ajaessa piti varoa isoja töyssyjä jotta murukastike pysyisi boksissaan 😁. Viikonloppuisin isä hoiti pääasiassa ruuanlaiton. 

Myöhemmin, mummin nukuttua pois, vanhempieni erottua, ja meidän lasten muutettua pois, yksin asuessaan äiti ei viitsinyt alkaa kokkailemaan ja ruokavalio koostui helpoista valmisruuista, eineksistä, kalapuikoista jne. Kaikesta minkä sai helposti ja nopeasti ja minimaalisella sotkulla uuniin tai mikroon, ja  nälän taltutettua. 

Kuva Yuna Kim Pixabaystä 

Ketoruokavalio muutti kaiken

Äidin uunissa paistuu nyt niin ketoroonilaatikot, keto-kinkkupiirakat kuin kukkakaalipizzatkin. Äiti on usein ensimmäinen joka testaa reseptini täältä blogista, ja äidin kanssa jaamme puolin ja toisin resepti-ideoita. 


Poissa ovat einekset, rypsit, rapsit, margariinit, viljat, sokerit ja tärkkelys. 

Tilalla on runsaasti vihreitä kasviksia, rasvaiset kalat ja lihat, oliiviöljy, avokado, juusto, voi, pähkinät ja siemenet, marjat, kananmunat, oliivit, kookosmaito, kerma ja turkkilainen jogurtti. 

https://kotigourmeeta.blogspot.com/2019/01/lohta-kasvispedilla-kookos.html

Totta puhuen, enpä olisi uskonut, että äiti tähän ruokavalioon tarttuu, ja pitää kiinni siitä jopa. Vieläpä paremmin kuin minä itse. Äidillä cheat-aterioita koko aikana on ollut kahdesta kolmeen, kun minulla niitä on välillä vähän liikaakin... 

Hän vakuuttui ruokavaliosta oikeastaan nähtyään minut, hän kun on nähnyt mm. psorini pahimmillaan, ja nyt esittelin lähes parantunutta ihoani, kadonnutta kaksoisleukaa ja olematonta vatsamakkaraani, puhumattakaan ukkelin supernopeasta painonlaskusta (oliko se 12kg viidessä viikossa jos oikein muistan). 

Eniten minua huolestutti annosten koostamisen opettaminen äidille. Tiesin että makrojen laskeminen ja punnitseminen olisi äidille liikaa. Se on minullekin. 

En koskaan punnitse aineksia enkä käytä mitään laskureita, vaikka ostin jo ne patterit siihen keittiövaakaan 9kk:n aikomisen jälkeen.  Lopulta kysyin itseltäni:

Olen päässyt ketoosiin, 
sekä päässyt nauttimaan tämän ruokavalion 
tuomista terveysvaikutuksista 
laskematta grammaakaan
niin miksi tekisin elämästäni nyt vaikeamman?




Mennessäni Ouluun reissuun, menin ruokakaupan kautta, ja ostin kaikki basic-jutut mitä äiti kaappeihinsa tarvitsee. Reissun aikana kokkailin malliksi muutamia perusjuttuja, kuten sitä pizzaa, ja neuvoin lautasen koostamisessa. That's it. 

Ei sovelluksia, ei laskureita, eikä keittiövaakaa

Myöhemmin lähetin äidille vielä erikseen esimerkkiviikkoruokalistan resepteineen. Siihenkään makroja laskematta. 

Äiti on lainannut kirjastosta Heikkilän kirjat, ketopariskunnan kirjat ym. ja on yhtä innostunut uusista resepteistä kuin minä. 

Hän tekee usein laatikkoruokia, joista saa useammaksi päiväksi annoksia. Hän ei juuri liiku (paitsi kauppaan tms), mutta ei siis aktiivisesti liiku (vaikka patistan). Taustalla on autoimmuuni- ja elintapasairauksia kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, verenpainetauti, sepelvaltimotauti ja metabolinen oireyhtymä (ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä insuliiniresistenssi). 
Kaikki veriarvot ovat parantuneet uuden ruokavalion myötä. Kaikki. 

Sopiiko tämä tapa noudattaa ketoruokavaliota kaikille?

Luultavasti ei. Koska kaikki ei sovi kaikille. 
Jos taustalla on esimerkiksi voimakasta tunnesyömistä tai ahmimista, voi annoskoot helposti kasvaa liian isoiksi, MUTTA, saying that, väittäisin (kaupan tätinä, ilman minkäänlaista ravintotieteilijän koulutusta) että jos ihminen on ylensyönyt, ja lihonnut sillä vanhalla, korkeahiilihydraattisella ruokavaliolla ja epäterveellisillä valinnoilla, tulee muutos näkymään siirryttyä ketogeenista ruokavaliota noudattamaan, huolimatta siitä että annoskoko olisi edelleen vähän liian suuri. Ja kun keho alkaa adaptoitua siihen sokerittomaan elämään, alkaa annoskoot pienentyä ihan huomaamatta näläntunteen vähetessä. 

Tämä siis EI ole kiveen kirjoitettu fakta-asia, vaan itseasiassa varsin subjektiivinen kokemus omasta, ja äitini elämästä. Syön itsekin huomattavasti vähemmän kuin ennen. Ennen kärsin valtavista nälkäkiukuista jos en syönyt päivän aikana jotain noin 4 tunnin välein, oli se sitten karkkia tai ruokaa. Ruuan jälkeen oli sitten ruokakooma, jolloin toivoi että voisi käpertyä peiton alle just sillä sekunnilla. Iltapäivästä energiatasot tipahtivat roimasti, olin kärttyinen ja työpanos heikko. Tähän kaikkeen on tullut muutos. Äiti on kokenut saman, energiaa on enemmän ja vatsaongelmia vähemmän. 


Miten se lautasen koostaminen sitten tapahtuu? 

Kun me aloitettiin ukkelin kanssa ketogeeninen ruokavalio, aloin vain miettiä jokaista ateriaa suunnitellessa:
  • Mistä rasva? -Onko aineksissa itsessään tarpeeksi rasvaa, vai täytyykö rasvaa lisätä, jopa paistorasvan lisäksi? Suosin oliiviöljyä, ja  paistamisessa voita. En lotraa, ja olen muistuttanut myös äitiäni, ettei sen kanssa tarvitse mielin määrin lotrata, vaikka monissa lähteissä rasvan käyttöä suorastaan liioitellaan. Pekonia ja kermaa voi käyttää, mutta ei jatkuvasti. Pekonihan on itseasiassa hyvin prosessoitu liha, ja jotkut pekonit muuten sisältävät myös sokeria! Mm. Snellmannin. Maitotuotteet taas ylläpitävät matalaa tulehdustilaa joten pidän ne pääosin vähissä autoimmuunisairauksien takia (lukuunottamatta juustoa).  Rasva on kuitenkin ketoruokavaliossa hyvin tärkeää. Jos lasket hiilihydraatteja voimakkaasti, mutta et korvaa niitä rasvalla, energiatasosi lopulta romahtaa, sillä keho käyttää energian tuotantoon JOKO glugoosia TAI rasvaa. Jos et anna kumpaakaan, bad times are ahead. Eli jos teen ruokaa jossa itsessään on minimaalisesti rasvaa, lorautan annoksen pintaan oliivi- tai mct-öljyä. 
Eli ketogeeniseen ruokavalioon sopivia rasvoja ovat mm. oliiviöljy, avokadoöljy, mct-öljy(tämä ei sovi paistamiseen, mutta esim. rasvakahviin tai salaatin pintaan pienissä määrin), neitsytkookosöljy (Urtekramilla on mauton jos et tykkää kookoksen mausta), voi, kirkastettu voi eli ghee sekä erilaiset siemen- ja pähkinäöljyt. Poistolistalle taas saa mennä kaikki margariinit, rypsit, rapsit sekä auringonkukkaöljy. 
  • Mistä proteiini? -Lisään lautaselle lihaa/kalaa/kananmunaa. Vältän prosessoituja, mutta valehtelisin jos väittäisin etten niitä joskus syö. Tölkkipuolelta valitsen sardiinit tai tonnikalan oliiviöljyssä. Jos tarjolla ei ole oliiviöljyversiota, otan ne mieluummin vedessä ja lisään öljyn kotona.  Ns. Dirty ketolla suositaan runsaasti pekonia, salamia, makkaroita jne jne, mutta ne eivät missään tapauksessa ole minkään mittapuun mukaan 'terveysruokaa' vaikka ne makrojen puitteissa olisivatkin 'keto-ystävällisiä'. That said, jokainen noudattaa ruokavaliota parhaimmaksi katsomallaan tavalla. Tämä "puhtaampi" keto kuitenkin sopii meille, joilla on autoimmuunisairauksia taustalla. 
  • Kasvikset -Täytän lopun lautasesta vihreillä kasviksilla. Parsakaali on ihan lempparini, ja oikeastaan kaikki kaalit, pinaatti ja paprika. Syömme toki myös muun värisiä kasviksia kuten tomaattia, kaiken värisiä paprikoita, sieniä, oliiveja, sipuleja... Pääasiassa siis maan PÄÄLLÄ kasvavia kasviksia (muutamaa porkkanaa silloin tällöin lukuunottamatta). Maan alla kasvavat juurekset sisältävät runsaasti tärkkelystä, mikä muuttuu kehossa sokeriksi, minkä takia niitä tässä ruokavaliossa vältetään. 
Tätä kaavaa noudattaen tiedän että ateriani ovat ravitsevia, ja saan tarpeeksi rasvaa ja kuituja. Kuitujahan ketoruokavaliossa saa ihan tarpeeksi, jos sitä noudattaa oikein. Mm. avokadossa on viisi kertaa enemmän kuitua kuin vaikkapa kaurapuurossa. 

Käytössäni on runsaasti eri vitamiineja ja ravintolisiä. NÄITÄ, "normaali" "terve" ihminen ei tarvitse, noudattaessaan ruokavaliota oikein, mutta minulla oli useita puutoksia reilu vuosi sitten joten olen tankannut ihan kunnolla. Tarkoitus olisi niitä vähän vähentää kunhan nämä purkit loppuu. 

Elektrolyyttejä en tankkaa, en juo erityisiä juomia, en nuole viininkiveä, en käytä ruuansulatusentsyymeitä tai rasvanpolttajia. 
Mielestäni, (ja tämä vain minun henkilökohtainen mielipide vailla taaskaan sitä lääketieteellistä faktaa), jotain on pielessä jos joudut ottamaan lisäravinnetta jotta syömäsi ruoka sulaa kehossa. Kehon täytyy pystyä tekemään se ihan itse... minusta...


Äitiäni en myöskään kehottanut alkaa mittaamaan ketoosia (vaikka moni "ammattilainen" väittää että se on välttämätöntä), en myöskään itse mittaa ketoosia muuta kuin cheat-päivän jälkeen, silkasta uteliaisuudesta, jotta tiedän kauanko menee päästä ketoosiin takaisin.

Olen sanonut aiemminkin, syöminen ei ole, eikä sen pidä olla rakettitiedettä. Eri valmennukset voivat olla ihan loistava työkalu oppia ruokavalion salat, mutta myös kirous, sillä ns. enemmistön paine saattaa ahdistaa (vaikkapa siinä makrolaskemisessa, tai ketomittareissa). Tunnen sen paineen jo nyt kun olen julkaisemassa tätä, moukkamaisine mielipiteineni 😂. Porukka kun voi olla aika ehdottomia, mitä ruokaan ja eri ruokavalioihin  tulee. Olen ehdoton viljoissa, sokereissa, perunassa... mutta joskus pannuun eksyy se yksi porkkana, tai palsternakka... ja selviän siitä hengissä, ja jopa ketoosissa. 

En myöskään guruta ketään, mutta seuraan useita keto-valmentajia, sekä Antti Heikkilää. Poimin molemmista päistä tiedot ja neuvot jotka vaikuttavat järkeenkäyviltä. Mutta en maksa niistä. 

Joten vastatakseni itse esittämääni otsikon kysymykseen:

Se on juuri niin vaikeaa tai juuri niin helppoa kuin miksi teet sen.

Herättikö tekstini ajatuksia?
Vastalauseita? 😂
Mielenkiinnon?
Muita tunteita?

Heitä ihmeessä lusikkasi soppaan ja tuikkaa asiallisella kommentilla. 






4 kommenttia on "Kuinka vaikeaa Ketogeenisen ruokavalion noudattaminen on?"
  1. Mielenkiintoista luettavaa ja aivan mahtavaa että äitisi on lähtenyt mukaan, upeasta painonpudotuksesta puhumattakaan. Itse ketoilen myös, joten aihe kiinnostaa kovasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että tykkäsit. Aluksi vähän pelotti edes postata mutta meitä 'ei-laskijoita' onkin paljon enemmän kuin luulin. Me vain ei kerrota sitä usein, varmaan samasta keto-poliisien pelosta 😂

      Poista
  2. Moikka! Kiva blogi sulla ja paljon hyviä reseptejä. :) Itse olen ketoillut reilusti yli vuoden jo ja saadut hyödyt ovat todella suuria. Minäkään en punnitse ruoka-aineita tai laske makroja ja hyvin on silti sujunut. Pidän myös välillä cheat-päiviä, eivätkä ne tässä vaiheessa kyllä enää horjuta saavutettua tasapainoa. :) Jokainen noudattaa ruokavaliota toki omalla tavallaan, mutta itse näen ettei liiallisessa sääntöjen kyttäämisessä ja kaiken itseltään kieltämisessä ole oikein järkeä ja onko sellaista ruokavaliota sitten edes mukavaa noudattaa koko loppuelämän ajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ja kiitos kommentista. Olen samoilla linjoilla, en itse jaksaisi kytätä liian tarkkaan jokaista suupalaa, meneekö rasva/proteiinit vai hiilarit yli. Minulle riittää se että viljat, sokerit ja suurin osa tärkkelyksestä on poistunut ruokavaliosta, sallin sen porkkanan siellä täällä, sekä muutaman lasin vhh viiniä niin halutessani ja syyllisyyttä potematta :)
      Ihanaa joulun odotusta sinulle <3

      Poista

*