Lomalla Suomessa: Tahko

syysk. 6, 2020 4 comments

Suomessa on upeita kesälomakohteita ja Tahko on niistä yksi. Monesti tällaisen hiihtokeskuksen mieltää vain talvilomakohteeksi mutta Tahkolla on kesälläkin puuhaa, upeita maisemia, loistavia ravintoloita, ja tietenkin ne Tahkon portaat!

Monina muina kesinä Tahkon mahdollisuudet ovat olleet takuulla vielä suuremmat, mutta koronan vaikutus näkyi myös palveluissa ja aukioloissa. Emme silti antaneet sen haitata menoa. Toisaalta oli ihanan hiljaista, kun ympärillä ei ollut valtavia ihmispaljouksia.

Yövyimme Hotelli Ukossa, aivan Tahkon sydämessä. Huone oli tilava, ja siinä oli oma terassi, josta oli upeat näkymät suoraan rinteille. Terassi oli myös käytännöllinen, sillä meillähän oli Seppo-koiramme mukana. Lenkille lähtiessä ei siis tarvinnut kävellä käytäviä hotellin läpi, vaan pääsimme suoraan terassilta matkaan.

Hotelli Ukossa ei ollut aamiaistarjoilua, mutta tiesin sen jo varatessamme hotellihuoneen. Luotimme lähellä olevaan Sokos-hotelliin missä voisimme halutessamme käydä aamiaisella. Itseasiassa kävinkin, yksin, kun ukkeli nukkui pois kankkustaan. Aamiainen oli oikein hyvä. Tarjolla oli runsaasti leikkeleitä, juustoja, ja tietenkin perus munakokkelit ja pekonit. Jälleen jäin kaipaamaan kaloja. Smoothiet oli kiva yllätys.

Hotellissa oli sekä parhaimmat sängyt että parhain suihku kaikista hotelleista missä reissumme aikana yövyimme. Nukuimme siellä niin hyvin. Ainoa miinus oli se ettei sänkyjä saanut yhteen ilman vajaan 10 sentin rakoa, ja olemme tottuneet nukkumaan vierekkäin. Selvisimme silti tästä välimatkasta 😁

Hotellilta on kävelymatka ravintoloihin joten illalla ei tarvitse tilailla takseja jos haluaa lähteä radalle. Nyt useat paikat olivat suljettu, mutta paikallinen karaokemesta, Karhubaari oli auki, joten vietimme siellä iltaa. Olin päättänyt rikkoa vuosien hiljaiseloni mikrofonin äärestä, mutta en osannut päättää mitä laulaisin, niin en laulanut ollenkaan 😂 Olen jotenkin lopen kyllästynyt laulamaan pskoja biisejä vain siksi että niihin riittää äänialani, mutta joita kukaan ei oikeasti halua kuulla. KENENKÄÄN laulamana. You know what I mean? 😂

Aamulla kävin tosiaan yksin hotelliaamiaisella, mutta otin ukkelille aamiaisen take awaynä. Sen jälkeen kiersin läheisen patikointireitin Sepon kanssa, ja lopulta lähdin portaisiin. Tää oli juttu mitä olin koko Tahkon reissulta odottanut ehkä eniten.

Matkalla törmäsin edelliseltä illalta tuttuun mieheen joka oli tehnyt Karhubaarissa suuren vaikutuksen ukkeliini laulamalla Jari Sillanpäätä. Ilmeisesti hän oli nähnyt mitä tahtia kiskoin varalta ilojuomaa että uskaltaisin laulaa, sillä hän kysäisi varsin epäuskoisena, että meinaanko portaisiin?

Tahkolla portaita on 1054, ja nousin ne suhteellisen hitaasti, otinhan runsaasti kuvia matkan varrella upeista maisemista. Mukanani oli puolen litran vesipullo, josta en kuitenkaan muistanut juoda juuri ollenkaan nousun aikana.

Ylhäältä lähtee taas useita patikkareittejä, mutta päätin suunnistaa Panorama-baariin jossa mainostettiin olevan "selfie-terassi". Terassi oli auki, mutta itse panoramabaari oli suljettu. Huipun maisemat ovat kuin sadusta!

Paviljongilta lähdin metsästämään näköalatornia, mikä oli noin 1,5 kilometrin päässä. Jälleen huokailin katsellessani huikeita maisemia ja kirosin mielessäni sitä, että ukkeli matkusti näin pitkän matkan, vain nukkuakseen hotellissa ja missasi kaiken tämän.

Kävellessäni portaita alas, kostautui yhtäkkiä edellisen illan ilojuomat, ja se että kannoin mukana vesipulloa, josta en juuri muistanut juoda. Jalat alkoivat täristä ja pelkäsin jo että matkani pysähtyy puoleen väliin. Pääsin kuitenkin hotellille, ja levättyäni tovin, lähdimme taas Mosquito-ravintolaan

Mosquitossa saimme ihan upeaa palvelua jo edellisenä iltana. Tarjoilija oli hyvin avulias ja neuvoi mihin meidän kannattaa mennä, siksi lupasimme palata kunnon illalliselle seuraavana iltana.

Ravintolassa on upea sisustus!

Tilasin Mosquitossa ensi kertaa elämässäni etanoita, ja pääruuaksi syötiin jaettava Grill Plank.

Jälleen kerran, palvelu oli upeaa, ruoka todella hyvää ja koko ilta oli ihana päätös road tripillemme.
Suosittelen Tahkoa kesä-syyskaudelle jos sinua kiinnostaa ulkoilu ja patikointi, maisemat sekä hyvä ruoka. Me olimme Tahkolla keskellä viikkoa, ja monet paikat olivat kiinni, kuten huipulla olevat ravintolat, ja maisemahissit, mutta viikonloppuna tilanne on toinen. Toki korona saattaa rajoittaa myös aukioloaikoja eri paikoissa.  Voin vain kuvitella miltä Tahkon maisemat näyttävät ruska-aikaan...  Aivan huippu reissu kaiken kaikkiaan!

Ihanaa syksyä sinulle lukijani! 💖💖💖

1. Tahkolla ei ole Paviljongia vaan Panoramabar josta on upeat maisemat Tahkon kylälle. Muuten kiva kirjoitelma.

1. Hyvä kun huomasit. Pitää käydä korjaamassa :)

2. Meidänkin perhe on hieman jo suunnitellut ensi kesän kesälomaa. Mielessä on käynyt ainakin Tahko tai Koli ja olenkin hieman katsellut millaisia erilaisia majoitus-vaihtoehtoja niistä löytyy. Upeita kyllä nuo maisemat, ja aikamoiset portaat!

1. Tahko on kyllä upea! Kolista ei ole kokemusta niin en voi verrata. Tahkolla on myös ihania mökkejä joista myös maisemat suoraan rinteille, meille riitti kuitenkin toi hotelli :)